Jaarbeeld 2023 van Veluwezoom
Onze school maakt deel uit van Scholengroep Veluwezoom. Het jaarverslag over 2023 is verschenen. Voor medewerkers, ouders/verzorgers en relaties hebben we de hoofdlijnen samengevat in het Jaarbeeld 2023.
- Onze leerlingen krijgen een steeds rijker aanbod, met buitenlessen bijvoorbeeld.
- Dankzij de komst van twee medewerkers kwaliteit en onderwijs konden de scholen nog meer kwaliteit leveren.
- We stelden de nieuwe koers vast en gingen meteen aan de slag.
Klik hieronder op de foto en lees in het Jaarbeeld wat wij vorig jaar hebben gerealiseerd.
Vanmorgen was het al vroeg een drukte van jewelste rondom onze school. Er stond een grote container, pallets met torens zakken vol met houtsnippers en veel tuingereedschap. Maar ook een grote groep medewerkers van Omroep Gelderland, studenten van Yuverta en enthousiaste ouders van onze school. Tijdens de werkzaamheden hebben er uit iedere klas een aantal kinderen meegeholpen. Iedereen heeft keihard gewerkt om het schoolplein weer groener te maken. Tussendoor nog een heerlijke gezellige lunch, gemaakt door kinderen van school. Ook alle kinderen hebben genoten van de pannenkoeken die door veel ouders waren gebakken. Heel erg bedankt, het gaf de dag voor iedereen een extra feestelijk tintje. Omroep Gelderland gaf aan dat de uitzending rond oktober zal plaatsvinden.
Wat fantastisch, het schoolplein is weer een stukje groener geworden. ?Een groep hardwerkende en enthousiaste ouders hebben met elkaar iets moois neergezet. Voor het lokaal van groep 6/7 is het zithoekje bij de Plataan ? aangepakt. Er zijn tegels verwijderd, stoepbanden geplaatst en planten ingezet. Binnenkort komen er nog houtsnippers op het zand.
Bedankt voor jullie hulp!??
Het is al een paar weken geleden, maar toch willen we jullie laten weten hoe waardevol deze week was. De ikjijwijweek stond dit jaar in het teken van kansengelijkheid. Alle scholen van scholengroep Veluwezoom waren hier tegelijk mee bezig. Een belangrijk en actueel onderwerp. Er is in alle groepen aandacht voor dit onderwerp geweest. In de onder- en middenbouw zijn er gesprekken gevoerd n.a.v. prentenboeken, filmpjes en verhalen. In de bovenbouw hebben er kringgesprekken plaatsgevonden en is er het spel Terra Nova gespeeld. Daarna hebben zij ook nagedacht wat ze er van vinden, welke oplossingen er zouden kunnen zijn en wat jezelf ziet in je omgeving en er aan zou kunnen doen. Ook hebben alle kinderen een poppetje versierd met allerlei soorten materialen. Iedereen mag zijn wie die wil zijn! Iedereen mag zichzelf zijn! Iedereen zou een gelijke kans moeten krijgen! We hebben respect voor elkaar!
Afgelopen zondag is er door een groep ouders en kinderen hard gewerkt om ons schoolplein te vergroenen! Er zijn twee appelbomen en een perenboom geplaatst. Ook is er een tunnel van wilgentenen neergezet. We zijn er heel erg blij mee en willen alle ouders en kinderen die geholpen hebben bedanken.?
Deze prachtige modderkeuken is gemaakt door een paar handige ouders van school. We zijn er ontzettend blij mee! Er zijn al vele gerechten klaar gemaakt in deze keuken, waar ook de juffen en meesters van mogen mee genieten.
Kunst in de kleutergroep
Naar aanleiding van het prentenboek ‘De stip’ (Peter Reynolds) hebben we in de kring samen gesproken over kunst. Wat is kunst, wanneer noem jij iets kunst? We hebben gekeken naar verschillende beroemde kunstwerken. Wat vinden we hiervan? Hoe maken ze het? En nog veel meer…
Daarna hebben we zelf allerlei stippenkunst gemaakt.
In de klas is een hoekje waar we met vilten cirkels echt Kandinsky na kunnen maken. We lazen het boek 'Meneer Kandinsky' en probeerden allerlei geluiden bij de kunstwerken van hem te maken (via Google Arts).
Op donderdag dansten we de stippendans: Dansen op een grote en kleine stip. Dansen in je eentje, met zijn tweeën en met z'n drieën op een stip. Om de stippen heen dansen. Stop op een stipdans. En tot slot van stip naar stip.
En op vrijdag maakten we groene kunst! Nadat we 'Blauwtje en geeltje' hadden gelezen, hebben we allerlei groentinten bekeken en besproken. Ieder mengde blauw en geel in een eierdoos en 'toverde' vele tinten groen. Met unieke groene schilderijen als prachtig eindresultaat.
Ons poppenhuis is inmiddels veranderd in een museum met playmobil art.
Tijdens de creatieve momenten met ouderhulp maakten we portretten met verschillende technieken.
Elke dag kleedden we ons in een kleur! Wat een lol! Hoe voelt rood, blauw of geel. Waar denk je aan bij die kleur? En kijk eens naar alle mooie tinten!
De volgende week werkten en speelden we rondom figuren. We leerden de geometrische figuren: balk, cilinder, bol, piramide, kegel. We speelden 'ik zie, ik zie wat jij niet ziet met een vorm i.p.v. kleur. En we maakten onze eerste beelden en sculpturen van klei, chenille en ijzerdraad.
We hebben het thema afgesloten met een tentoonstelling; een bezoekje aan ons kunstmuseum. Er was enorm veel belangstelling voor ons prachtige museum!
Presteren kinderen beter bij rekenen als zij op de basisschool training krijgen in 3D-denken? Hoe verklaar je dat? Het zijn interessante vragen voor een wetenschapper. Anouk Wissink, leerkracht bij Scholengroep Veluwezoom en wetenschapper, gaat het onderzoeken. De vragen en antwoorden verwerkt zij komende jaren in een proefschrift. Dit onderzoek is belangrijk, vindt het Nederlands instituut voor Wetenschappelijk Onderwijs (NWO): het verdient een beurs.
Met de promotiebeurs voor leraren investeert het NWO in doelen die perfect passen bij Scholengroep Veluwezoom. Zoals docenten onderzoekservaring laten opdoen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.
Twee maal per jaar deelt het NWO + 25 promotiebeurzen uit. Vaak is dit voor onderzoek aan hogescholen en universiteiten. Afgelopen najaarsronde werden 69 onderzoeksvoorstellen ingediend, twee leraren uit het primair onderwijs vielen ook in de prijzen. Anouk Wissink is een van die twee geluksvogels! Zij kan nu met haar promotieonderzoek aan de slag bij de Open Universiteit. Lees over andere onderzoeken die een beurs ontvangen.
Over het onderzoek
Anouk Wissink gaat onderzoeken of het trainen van ruimtelijke denkvaardigheden ook leidt tot winst op het gebied van rekenen en wiskunde. Daarbij maakt ze gebruik van Think3d!. Dit is (wetenschappelijk gezegd) een 3D visuospatiale training voor jonge kinderen in het basisonderwijs. Ze onderzoekt het effect op rekenprestaties en welke mechanismen en processen dat effect verklaren.
Kijk, zo nieuwsgierig zijn we bij Veluwezoom.
NWO is de belangrijkste Nederlandse wetenschapsfinancier en zorgt voor kwaliteit en vernieuwing in de wetenschap.
In de groepen 5 t/m 8 hebben we gewerkt aan het thema Duurzaamheid in het kader van de Ikjijwij-week en hebben we deze gecombineerd met ons thema Blink: De groene fabriek en Duurzaam design.
In de groepen 1 t/m 4 hebben we gewerkt aan het thema Duurzaamheid in het kader van de Ikjijwij-week.
Hands-on leren doen we ook buiten! Nieuwsgierig zijn, onderzoeken, creativiteit en samenwerken vinden wij op De Lappendeken heel belangrijk. Dit doen we niet alleen bij wereldoriënterende vakken, maar willen we ook meer integreren binnen taal, lezen en rekenen. Zo gaan we bij het vakgebied rekenen al vaak naar buiten, om b.v. te meten, afstanden uit te zetten en berekeningen te maken of op zoek te gaan naar tafelsommen. Ons schoolplein wordt daardoor steeds uitdagender en de nieuwe buitenklas die in de maak is sluit daarbij goed aan.
Onze school is onderdeel van Scholengroep Veluwezoom. Welke thema’s spelen er in 2021? Lees het op de poster.
Wij zijn nieuwsgierig naar de toekomst! Dit leren we ook onze kinderen. Lef tonen en experimenteren: daar groei je van. We vernieuwen ons onderwijs. Maar alleen als we zeker weten dat het hoge leeropbrengsten oplevert. Kinderen krijgen ook les over duurzaamheid. In maart gaan ze bijvoorbeeld tijdens de ikjijwij-week allemaal aan de slag met ‘Global goals’.
Download de poster in de bijlage. Daarop staan alle thema’s en projecten voor 2021.
Kinderboekenweek 2020 op De Lappendeken
Tijdens deze Kinderboekenweek staan boeken centraal die gaan over het verleden. Voor elke klas zijn er weer mooie boeken aangeschaft om uit voor te lezen, maar ook om zelf uit te lezen. In de themakast in de hal staan allerlei boeken en mooie oude spulletjes attributen. Kennen de kinderen deze spullen? Of kunnen ze bedenken wat er met de voorwerpen werd gedaan? Wij zijn benieuwd naar de reacties!
De midden- en bovenbouw hebben bij de start van de Kinderboekenweek een Zweedsloopspel gespeeld. Leerlingen moesten de ontbrekende letter op de kaften van boeken zien te vinden. Alle ontbrekende letters samen maakten de zin: vroeger hadden we nog geen smileys, toen moest je zelf lachen ?
De kinderen van groep 1 t/m 4 werden voorgelezen uit het boek ‘Josephina’ en hebben daarna getekend en gesproken over de jeugd van opa’s en oma’s. Vanaf groep 5 hebben de kinderen een boek uitgekozen waarvoor ze een andere voorkant hebben bedacht en getekend. De tekeningen worden binnenkort opgehangen in de lijsten in de gang.
We hebben op school heuse paleontologen! Groep 3-4 is van start gegaan met onderzoeken, ontdekken en verwonderen in de wereld van heeeeel lang geleden. De oertijd!
U heeft al eerder kunnen lezen dat we zijn begonnen met een moestuin op het schoolplein. Inmiddels is er veel gegroeid! Zo hebben we al prachtige viooltjes en een appelboompje staan en zelfs de aardbeitjes zien er prachtig uit. Van de uien is er al uiensoep gemaakt, dat was heerlijk!
In een eerder nieuwsbericht heeft u kunnen lezen dat er viooltjes en uien zijn geplant in de moestuin op ons schoolplein. Nu de school gesloten is, kan er helaas niet in de moestuin worden gewerkt. Gelukkig heeft Liv uit groep 2 daar een mooie oplossing voor; zij heeft de plantjes water gegeven! Bedankt Liv, wat fijn dat je goed voor de moestuin zorgt!
De afgelopen periode heeft groep 7-8 gewerkt aan het Blink thema Wereldsterren. De kinderen hebben gekeken naar wereldsterren van vroeger en nu. Sterren van over de hele wereld en sterren op allerlei verschillende gebieden. De kinderen kozen hun wereldster en hebben er onderzoek naar gedaan. Ze presenteerden hem of haar in een Wereldsterren- beleefmuseum. In dat museum zorgden de kinderen voor een beleving rond hun wereldster.
Welke dingen doe jij automatisch en lukt het jou om dit gedrag af te remmen als het even niet zo handig is? Bijvoorbeeld bij gewichtstoename door teveel snoepen, of financiële problemen doordat je meteen je geld uitgeeft als je iets wil hebben. Hoe werkt automatisch gedrag eigenlijk? Florentine Sallevelt en Marscha de Winther hielpen mee een lessenserie te ontwikkelen. Ze deelden hun ervaringen met andere leraren in een workshop van de Winterschool afgelopen januari.
Vanwaar dit onderwerp? Florentine Sallevelt: “Het gaat om het automatisch gedrag van kinderen in combinatie met onderzoekend leren. Wij zijn drie jaar geleden op De Lappendeken het traject ‘'onderzoekend leren” gestart in samenwerking met het Wetenschapsknooppunt van Radboud Universiteit. We hebben een lessenserie gemaakt over magnetisme en nu ronden we het thema automatisch gedrag af. Wij vinden het leerzaam voor de kinderen om te weten wat automatisch gedrag is en hoe zij dat kunnen herkennen en beïnvloeden bij anderen en bij zichzelf.”
Lessenserie
Marscha de Winther: “Voor dit project hebben we een introductie en vijf activiteiten ontwikkeld. Dit om de nieuwsgierigheid van de leerlingen te prikkelen. In de lessenserie is er bijvoorbeeld als introductie een ronde met reactiespellen, waarna we evalueren en zo op het onderwerp komen van het project. Er is ook een activiteit waarbij de kinderen moeten reageren op een symbool in een bepaalde kleur door te springen of juist te blijven zitten. Het doel hiervan is kennis maken met hoe het neurale netwerk van de hersenen werkt. Er is een digitale quiz (Kahoot!) ontwikkeld waarbij kinderen naar hun eigen automatisch gedrag kijken. Er wordt ook een link gelegd naar automatisch gedrag bij dieren. Tijdens het project op de Lappendeken heeft een ouder, die dierenarts is, een gastles gegeven over het automatisch gedrag van dieren.´
“Als de lessen zijn afgerond, moeten de kinderen zo geprikkeld en enthousiast zijn, dat zij hun eigen onderzoek gaan opstarten. Een goede onderzoeksvraag is essentieel. Hierbij maken we gebruik van het vragenmachientje. We verwachten van de kinderen dat zij een hypothese kunnen stellen, eerlijk onderzoek kunnen doen, kunnen concluderen en hun bevindingen kunnen presenteren. Daarnaast wordt er ook een beroep gedaan op de samenwerking waarbij ieder kind een eigen rol vervult: hoofd-onderzoek, notulist, tijdbewaker, hoofd-communicatie en voorzitter.”
Samen met collega’s van de Regenboogschool uit Malden ontwikkelden Marscha en Florentine deze lessenserie en pasten het in praktijk toe. Enkele onderzoekers hielden zich bezig met de theorie, dit allemaal in het kader van onderzoek van Hanneke den Ouden, PhD in neuro-science. Een mooie illustratie van hoe je met wetenschap kan doorbreken in de klas.
Wat raakte jullie?
Florentine: “We merken dat kinderen leren over hun werk na te denken, reflecteren en evalueren. Ze nemen verantwoordelijkheid voor hun taak en aandeel in het onderzoek. Elke groep werkt ook aan dezelfde fase van het onderzoekend leren. Het thema “gonst” door de hele school. Elk groepje is enthousiast, er is een goede sfeer waarin gewerkt en geleerd wordt. Als kinderen uit zichzelf vragen: “juf, wanneer gaan we weer aan het project werken?” is voor ons het doel bereikt.”
Marscha: “Goed onderzoek kunnen doen, vraagt ook van de leerkracht een coachende rol waarbij de leerkracht door de manier van vragen stellen, kinderen verder krijgt in hun onderzoek. Als je als leerkracht zelf denkt dat het onderzoek niet haalbaar is, is het belangrijk dat gevoel los te laten en dit de kinderen tijdens hun onderzoek zelf te laten ervaren. Een echte onderzoeker past zijn onderzoek immers ook geregeld aan!”
Workshop
De juffen verzorgden twee keer de (populaire!) workshop tijdens de Winterschool. Wat kwam er aan bod? Vijftig leraren onderzochten in welke dagelijkse situaties je automatisch handelt. Door mee te doen met een aantal experimenten konden ze ervaren hoe dit gedrag helpt om snel te reageren en hoe lastig het is om dit gedrag af te remmen als je het even niet nodig hebt. Ook onderzochten ze samen met de andere deelnemers hoe automatisch gedrag in de hersenen werkt. Florentine, Marscha en collega’s van de Regenboog uit Malden vertelden over hun ervaringen met het project ‘automatisch gedrag’ in de klas.
Winterschool, website, nieuw boek
De Winterschool is een initiatief van het wetenschapsknooppunt van de Nijmeegse Radboud Universiteit. Het doel is onder andere kennismaken met wetenschap en onderzoek. Didaktiek en praktische invulling van W&T-onderwijs staan centraal. Veel informatie is beschikbaar via de website wetenschapdeklasin.nl. Onder het kopje ‘Activiteiten’ staat een overzicht van thema’s die al zijn behandeld of op stapel staan. En vers van de pers: het boek ‘Wetenschappelijke doorbraken in de klas’ is uit.
Tot slot. Marscha: “De samenwerking met het WKRU leidde ertoe dat De Lappendeken sinds huidig schooljaar voor Wereldoriëntatie is overgestapt naar een methode waarin onderzoekend leren centraal staat, ‘Blink Geïntegreerd’."
Een korte impressie van de Winterschool:
Samen nieuwsgierig naar de wereld om ons heen!
Dit motto illustreert de ambities van obs de Lappendeken voor komende jaren.
U leest er alles over in het Ambitieplan 2019-2023, zie bijlage.
Vrijdag 13 september op de kijk - en informatiemiddag hebben de kinderen hun ouders verteld over wat ze allemaal gaan doen dit schooljaar en ze van alles laten zien. Wat leuk dat er zoveel ouders aanwezig waren.
Maandagavond 16 september was een avond voor de kinderen uit groep 8 en hun ouders een interactieve informatie avond over alles wat met de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs (VO)te maken heeft.
Met inzet van de Mentimeter konden kinderen en hun ouder(s), laten zien wat zij al wisten van het VO en wat zij belangrijk vinden bij het kiezen voor de nieuwe school.
Van de leerlingen van groep 8 kregen we als afscheidscadeau dit mooie bord voor aan de muur. Het is een illustratie in een stijl die geschikt is voor alle leeftijden. Het stelt de Lappendeken voor aan de IJssel op de Veluwe. Vanuit de school doorloopt een rups de stadia tot vlinder. Ook zijn er nog andere diersoorten ingetekend. We zien kiemen uitgroeien tot bloemen en planten. Dit staat allemaal voor de ontwikkeling van klein naar groot, de ontwikkeling die kinderen doormaken. Een prachtig cadeau van leerlingen en ouders van groep 8. Het bord is ontworpen en getekend door Kay Coenen. We zijn ontzettend blij met dit prachtige bord en zullen hier nog vele jaren van gaan genieten!
Ondanks dat in de loop van de ochtend de regen 'roet in het water' gooide, hebben wij een fijne sportdag gehad met elkaar. De spellen onder begeleiding van de studenten
'Sport & Bewegen' van het Astrium College in Velp waren leuk en natuurlijk was de stormbaan weer een succes!
Voor het middagprogramma is besloten om vanwege het weer, dit op school en in de gymzaal plaats te laten vinden. Wat fijn dat er zoveel hulp was van ouders om de kinderen terug te brengen naar school!
Op het middagprogramma stond voor de kinderen een workshop karate, gegeven door Wouter (de vader van Jasper, Floris en Tobias) en een workshop atletiek door Bram (de vader van Seb en Mara). De kinderen hebben hiervan genoten. Het was een topdag!
De school staat in een prachtige omgeving en de kinderen kunnen buiten genieten van wat de natuur te bieden heeft.
Samen werken, samen spelen en samen leren staat bij ons op de Lappendeken centraal.
Samen met kinderen en ouders zijn we bezig om het schoolplein te veranderen en anders in te richten. Het doel is uiteindelijk een plein te creëren dat meer uitdaging en andere spelmogelijkheden biedt en waar ook lessen buiten gegeven kunnen worden. Van het voorjaar tot de herfst kunnen kinderen in de pauzes ook met houtconstructies aan de slag.
Please submit your choice per category below. The Necessary cookies are required for this site to function properly and are always used. Read more...